Corona als creativiteitscrisis: 7 tips voor herstel

Ik maak me soms wel eens ernstige zorgen over mijn brein. Mijn angst is dat de hoeveelheid schermtijd die ik tegenwoordig te verduren krijgt leidt tot verschrompeling van mijn hersenen en onomkeerbare schade. Het werken gaat steeds moeizamer. Ook mijn schrijfsels komen soms maar moeizaam tot stand, praktische problemen in huis kan ik niet meer oplossen en intelligente gesprekken voeren lukt tegenwoordig ook al niet zo overtuigend. Het is een soort domheid die zich sluipend in mijn hersencellen nestelt. De oorzaak? Gebrek aan creativiteit door te weinig prikkels en teveel pixels.

In coronatijd maken we over het algemeen weinig mee. We hebben weinig afwisselende activiteiten. Daar leidt onze creativiteit onder. En creativiteit is belangrijk. Niet alleen als je kunstenaar bent, maar ook als ordinaire kenniswerker. Uit onderzoek blijkt dat creativiteit de meest gevraagde soft skill is door werkgevers en recruiters. Zonder creativiteit geen probleemoplossend vermogen, strategisch denken of de vaardigheid om anders naar vraagstukken te kijken. Daarom deel ik graag met jullie mijn 7 tips tegen de naderende hersendood en voor een spetterende creativiteitsboost.

1. Verander van fysieke (werk)omgeving

De vier muren van mijn doorgaans fijne thuis kwamen op een gegeven moment op me af. Ik verdroeg het gewoonweg niet meer om thuis te werken. Daarom werk ik nu in een mooi kantoortje waar ik in een kwartier naartoe kan fietsen en voel ik me een grote bofkont. Vanaf deze maand betaal ik daar ook een klein bedragje voor, maar dit stukje levensgeluk is me dat meer dan waard. Ik deel het kantoor met een leuke promovenda die met totaal andere onderwerpen bezig is – gespreksstof verzekerd. Op de gang zitten allerlei ondernemers, die zich bezighouden met diverse métiers van HR tot fotografie, video, IT, pottenbakken en een stichting runnen. Af en toe even een kopje koffie doen en een praatje maken doen wonderen voor mijn creativiteit én humeur. Ook de werkgeluiden om me heen blijken bewezen effectief. Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen creatief het beste presteren in een omgeving waar het geluid rond de 70 decibel is.  

2. Wissel af in activiteiten: van input naar output

De hele dag achter het scherm en dan ’s avonds weer achter de laptop of je smartphone gaan zitten is onverstandig. Net als podcasts luisteren trouwens of constant allerlei andere informatie tot je nemen. Het gaat erom je brein niet te overvoeren met input. Doe in plaats daarvan tussendoor iets met je handen: koken, schilderen of het huis poetsen. Ga gedachteloos bewegen: wandelen, fietsen, hardlopen of dansen op je favoriete muziek! Creëer iets: maak een schilderij, maak muziek of schrijf, brei en haak. Oftewel: ga geregeld van de input- naar de output-stand.

3. Doorbreek je routine

Elke dag de dingen op dezelfde manier in dezelfde volgorde doen is niet goed voor je hoofd. Verander je routine en je hersenen worden gedwongen om weer even wakker te worden en op te letten. Zo neem ik af en toe net een andere fietsroute, ga voor de verandering eens naar een andere supermarkt of kies een nieuwe hardlooproute uit. Ja ja, dat zijn de highlights waar we het in coronatijd mee moeten doen. Alles om de sleur iets te doorbreken.

4. Reis naar andere plekken

Reizen is op dit moment natuurlijk vrij lastig. Maar met een goed fictieboek zit je in een mum van tijd in een andere wereld. Je kunt je verplaatsen in een ander personage, spannende avonturen beleven en bijna ongemerkt tot nieuwe inzichten komen. Zo zit ik momenteel in het hoofd van een man uit het voormalige Bosnië en Herzegovina die in Duitsland woont en reflecteert op wat herkomst voor hem betekent.

5. Zorg goed voor jezelf

Bewegen, gezond eten en minimaal 8 uur slaap zijn weliswaar geen spannende activiteiten, maar het garandeert wel dat je creativiteit op peil blijft. Als ik niet sport, teveel chips vreet, te laat naar bed ga en die fles wijn alleen meester maak, merk ik dat mijn algehele welzijn, creativiteit incluis, daar niet bepaald beter van wordt. Nogal wiedes, maar soms niet verkeerd jezelf aan dergelijke logische feiten te laten herinneren.

6. Plan een artistieke date

Julia Cameron schreef een heel bekend boek over creativiteit. Haar gouden tip is om minimaal één keer in de maand een artistieke date, alleen met jezelf, te hebben.  Een museumbezoek of creatieve workshop volgen is nu lastig. Maar je kunt ook denken aan een online tekenworkshop, een streetart wandeling door je buurt of een solo aquarel-retraite op het strand. Zo kijk ik al uit naar mijn online schrijfworkshop komende maand!

7. Spreek af met mensen

Gesprekken met andere mensen bieden andere inzichten en daarmee ook inspiratie. Ideeënvorming werkt nog steeds het beste als je fysiek samenkomt. En omdat dit ook nog steeds mag, moet je er ook gebruik van maken. Plan ze dus in, die borrels met vrienden en wandelingen met collega’s.

Creativiteit is soms lastig te vinden of vast te houden. Het is geen knop die je even omzet. Ik geloof ook niet dat creativiteit te vinden is in online tools als whiteboards en mindmaps en digitale geeltjes (hoe hard de Microsofts van deze wereld dat ook roepen). Creativiteit is veel meer a way of life. Het gaat om een juiste balans tussen input en output, beweging en rust, alleen en samen, regelmaat en afwisseling. Daarmee is creativiteit iets waar je invloed op hebt en soms ook een beetje moeite voor moet doen. Merk je dat je creativiteit is opgedroogd? Verander iets! Daar word je niet alleen een veel productievere werknemer van, maar ook een veel leuker mens.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *